Købeloven er for dig som forbruger en af de vigtigste grene af den danske lovgivning. Ved at have indgående kendskab til den danske købelov, er du nemlig markant bedre stillet, når du i din dagligdag har virke som forbruger ude blandt landets virksomheder.
Kort fortalt er købeloven dén lov, som både forbrugere og virksomheder retter sig efter, når der snakkes pligter og rettigheder. Det vigtigste at forstå er dog, at den har til hensigt at beskytte forbrugeren ved køb af varer hos danske virksomheder.
For at give dig det bedst mulige overblik over, hvad du bør vide om købeloven, har vi herunder udpeget de allervigtigste regler, som du bør have in mente.
De vigtigste regler fra købeloven
- Du skal være opmærksom på, at du som forbruger (kunde) altid har 2 års reklamationsret på de varer, du køber. Oplever du derfor fejl eller mangler på et produkt, har du mulighed for at klage til butikken inden for de første 24 måneder.
- Oplever du fejl eller mangler inden for de første 6 måneder efter modtagelse af varen, så skal forhandleren påvise/sandsynliggøre, at fejlen/manglen først opstod efter levering af varen.
- Mange tror fejlagtigt, at de altid kan få pengene retur for en vare, hvis købet fortrydes (i dette tilfælde er der tale om køb i en butik) Det er imidlertid ikke et krav.
Misforståelser og myter om købeloven
Købeloven kan være en svær lovgivning at forstå, og eftersom de skrevne ord er i et juridisk komplekst sprog, er der i årenes løb opstået forkerte påstande, misforståelser og myter om købeloven. Du bør derfor være opmærksom på, om du er faldet for en af disse.
Forbrugerrådet TÆNK har lavet en liste over 25 forkerte påstande om købeloven, som du kan læse her.
Kilder:
https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/forbrugerleksikon/koebeloven/